رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

محمد حقگو - نمایش محتوای موسیقی

 

 

محمد حقگو

 

"محمد حقگو" متولد ۱۳۴۱ شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی می باشد. او موسیقی را با ساز سنتور در سال ۱۳۶۰در شهر بیرجند آغاز کرد. به دلیل علاقه ای که به موسیقی خراسان و آهنگسازی داشت سعی می کرد با سفر و استفاده از تجربیات آهنگسازان وقت ایران علوم پایه را فرا گیرد. استفاده از مهارت استادانی همچون مرحوم رضا درمان در مشهد و پشنگ کامکار و مجید کیانی علاقه او را به سنتور ارضاء می کرد اما او به دنبال آهنگسازی بود و همین علاقه باعث شد که در ردیف دانشجویان موسیقی دانشگاه تهران قرار بگیرد. » او سعی داشت که با استفاده از کلاس ها و استادان به نام تهران هر روز بیشتر بیاموزد. نزد فرهاد فخرالدینی، علیرضا مشایخی، پروفسور کریستین داوید علوم هارمونی و کنترپوان و فرم را می آموخت وآشنائی او با دکتر محمد تقی مسعودیه باعث گردید تا به پژوهش در موسیقی محلی خراسان نیز بپردازد. شاید حضور پر رنگ ویژه گی موسیقی محلی خراسان در آثار او بازتاب پژوهش همان سالهاست. » پس از اتمام تحصیل در دانشگاه موسیقی تهران (هنرهای زیبا) برای مدت کوتاهی به شهر مشهد رفت و پایه گذار اولین آموزشگاه موسیقی آن شهر گردید. سپس جهت ادامه تحصیل در رشته آهنگسازی به شهرکیف مرکز کشور اکراین رفت و در کنسرواتوار چایکوفسکی نزد یوگینی استانکویچ به فراگیری تجربیات مکتب روس در موسیقی پرداخت.استانکویچ از نامداران موسیقی اوکراین است که آثار او نیز عموما مبتنی بر اصالت های فرهنگ زادگاهش با نگرشی آوانگارد به معماری صوتی به جا مانده از گذشته است. برای استانکویچ که از طریق آثار حقگو با موسیقی ایرانی آشنائی بیشتری پیدا کرده بود حضور این شاگرد ایرانی بسیار مغتنم می نمود و در واقع آنچه را که از دانش مکتب روس تجربه نموده بود با اشتیاق در اختیار حقگو می گذاشت و دریافته بود که شاگردش ارزش آنرا دانسته و هر نکته جدید را در آثارش به آزمون می گذارد. » همانگونه که ذکر گردید محمد حقگو به موسیقی محلی ایران گرایش بسیاری دارد. او معتقد است با توجه به ساختار مدال موسیقی ایران و تحقیقاتی که در گذشته تئوری موسیقی ایران شکل گرفته است می توان نظیر رخداد گروه پنج نفره در موسیقی روسیه را در ایران تجربه کرد .با اجرای پوئم سنفونیک آواز کویر در کیف به عنوان یک پایان نامه تحصیلی توانست دلایل این اعتقاد را با اجرای ارکستر رادیوی کیف به اثبات برساند بطوریکه هیئت ژوری ممتحن این اثر او را به عنوان یک پایان نامه عالی برگزیده و بسیار مورد تشویق قرار گرفت. آواز کویر را در چند سال قبل از اجرای آن در کیف نوشته بود اما با حفظ تم اصلی، دانش و تجربه های خود را بدان افزود و آن را به اثری ماندگار تبدیل کرد. از آثار اولیه او می توان به پوئم سنفونیک آواز کویر و سوئیت سنفونی کنکاش اشاره کرد. کنسرتو برای دوتار(ساز محلی خراسان) و ارکستر – ترانه های روزی که نیست و دشتها و بادگیرها (برای ویدئوکلیپ با صدای عصار) - مجموعه ترانه هائی در آلبوم سرو خرامان – موسیقی متن فیلمهای زیر گنبد کبود – سودا – گره – قهوه اسپرسو – طرقه –کودک شاعر – سیاوشون-وداع یاران و قطعات کوتاهی برای گروه کر و پیانو و همچنین موسیقی متن نمایش موزیکال گلبانگ سربلندی که در 1389 درتالار وحدت به مدت 8 شب به روی صحنه رفت از آثار اوست.